InspiraceDoučováníRozvoj čtení u dětí

Když dětem nejde čtení: Jak jim pomoci?

  9. září 2024,    5 min. čtení,
Čtení není jen jednou z částí českého jazyka ve škole, ale i nezbytnou dovedností v životě. Pokud máte pocit, že vaše dítě má problémy s porozuměním čtenému textu, je načase mu se čtením pomoci. Čím dříve, tím lépe.
V článku vám poradíme, jak rozpoznat problémy se čtením a jaké účinné metody můžete vyzkoušet pro zlepšení čtenářských dovedností doma i ve škole. 

Jak jsou na tom se čtením české děti?

Dnešní děti čtou úplně jinak, než se četlo dříve, říká spoluautorka projektu Mravenčí chůva, který se snaží podporovat děti ve čtení.

Podle jejich poznatků z projektu, české děti čtou mnohem více na internetu. Čtou také více fragmentárně, což znamená, že postupně ukládají informace, nasávají příběhy a směřují k tomu, aby se dozvěděly co nejvíc, o světě kolem. 

Hlavní změnou je, že nečtou tolik z knih, ale z jiných možných zdrojů. České děti tedy nečtou méně, ale jinak než dříve.

Koronavirová pandemie se podle průzkumu promítla do zvýšené mediální konzumace u dětí i mládeže. Mladší děti v době pandemie trávily více času na internetu a počítači, zejména hraním her nebo sledováním filmů a seriálů. Větší prostor však díky pandemii dostaly i offline rodinné aktivity, jako například hraní společenských her, nebo právě četba knih a čtení s rodiči.
Zhruba třetina rodičů (34 %) potvrdila, že děti v pandemickém školním roce měly více času na čtení a prohlížení knih. Téměř třetina rodičů uvedla, že věnovali s dítětem hodně času trénování čtenářských dovedností do školy. Pozitivním zjištěním je, že část čtenářů začalo čtení knih více bavit.

Přestože žáci dosahují dobrých výsledků v porozumění textu, jejich vztah ke čtení knih je znepokojivý, protože značná část žáků čtení knih nemá ráda. Touha ke čtení se považuje za klíčový faktor pro dosažení lepších výsledků ve čtenářské gramotnosti.

Důležitost čtení ve vývoji dítěte

Proces čtení a porozumění psanému textu napomáhá kognitivnímu rozvoji, paměti a kritickému myšlení. Čtení také přispívá k rozšiřování slovní zásoby a zlepšování vyjadřování.

Děti, které dobře čtou a rozumí psanému textu, mají tendenci dosahovat lepších výsledků ve škole než děti se slabšími čtenářskými dovednostmi. Čtení pomáhá při zpracování komplexních informací a rozpoznávání souvislostí. 📖

Nezanedbatelné jsou dlouhodobé výhody čtení. Děti, které se naučí číst brzy, mají větší šanci uspět v dospělosti na trhu práce. Schopnost číst přispívá k osobnímu rozvoji. 

Rozvoj čtenářských dovedností má tedy významný vliv nejen na školní období, ale na celý život.

Příčiny problémů se čtením a porozuměním

Příčiny těchto obtíží mohou být:
 
👉 porucha zpracování řeči, problém s porozuměním řeči
👉 nevhodné metody výuky čtení
👉 chudá slovní zásoba

Příznaky poruchy čtení

Jak rozpoznat příznaky poruch čtení u předškoláků a školáků?

U předškoláků:

  • Problém s rozpoznáváním písmen: Dítě má potíže s rozpoznáváním a pojmenováním písmen abecedy.
  • Problémy s rýmováním: Neumí rozpoznat slova, která se rýmují a nedokáže vytvářet rýmy.
  • Pomalé učení nových slov: Má problémy s učením a zapamatováním nových slov.
  • Potíže se správnou výslovností: Často nahrazuje nebo vynechává hlásky ve slovech.
  • Problémy s pamětí: Obtížně si pamatuje názvy písmen, čísel nebo barev.

U školáků:

  • Potíže se spojováním písmen a hlásek: Dítě má potíže se spojováním písmen s odpovídajícími hláskami.
  • Hláskování (pomalé čtení): Čte slovo po slově, písmeno po písmenu a nedokáže plynule spojovat písmena se slovy.
  • Vynechávání nebo nahrazování slov: Při čtení často vynechává, nahrazuje nebo mění slova.
  • Problémy s porozuměním čtenému textu: Má potíže s porozuměním nebo zapamatováním si přečteného textu.
  • Vyhýbání se čtení: Záměrně se vyhýbá úkolům, které zahrnují čtení, nebo projevuje odpor ke čtení.
Gabriella Kovács
Učitelka maďarštiny na základní škole Kastélydomb
Jako učitel poznáte hned při prvním čtení, jak na tom děti jsou.

Děti, které jsou pomalé, zadrhávají se, nevšímají si svých chyb a neopravují je, mají pravděpodobně problémy s porozuměním textu. Je v úplně pořádku, že při čtení tu a tam uděláte chybu. Důležité je, co ale následuje potom. Problém nastává tehdy, pokud chybu při čtení přehlédnete a nevšimnete si, že to, co jste přečetli, nemá smysl.

Metody pro zlepšení čtení

Pomoci dítěti s porozuměním textu je komplexní proces, který můžete jako rodiče podpořit různými způsoby. Je důležité věnovat pozornost zlepšování čtenářských dovedností dětí doma i ve škole. 📚

Čtenářské návyky doma

Domácí prostředí hraje při rozvoji čtenářských dovedností klíčovou roli. K tomu, aby si děti oblíbily čtení, je nezbytná aktivní role rodičů nebo pozitivní vzor u sourozenců. 📖

👉 Vytvořte si čtenářský režim: Vyhraďte si čas na každodenní společné čtení. Vybírejte zajímavé knihy, které odpovídají věku a zájmům vašeho dítěte.
👉 Podporujte samostatné čtení: Jak? Ideálně nabídněte různorodou četbu, například pohádkové knihy, příběhy pro mladé nebo časopisy pro děti.
👉 Mluvte o tom, co čtete: Ptejte se dítěte na knihu, kterou čte, a povídejte si o ní. To pomůže porozumět celkovému kontextu a rozvíjet kritické myšlení.
👉 Hlídačka, která pomůže se čtením: Pokud vám nezbývá příliš času na to, abyste se věnovali společnému čtení, může v tomto případě pomoci hlídačka.

👉 Soukromé doučování: Pokud nechcete kombinovat hlídání s doučováním, na Hlídačky.cz si můžete vybrat svého doučovatele nebo doučovatelku, která vašemu školákovi pomůže se čtením. 
👉 Online zdroje: Využijte digitální doby ke zlepšení čtenářských dovedností. Mnoho online platforem nabízí zábavné a vzdělávací hry a interaktivní čtení, jak efektivně procvičovat čtení třeba už s prvňáčky. 
👉 Hry na čtení: Hravé čtení může být pro děti mnohem příjemnější, a hlavně zábavnější. Využívejte stolní hry, hádanky a křížovky k rozšiřování slovní zásoby. Interaktivní knihy a digitální aplikace mohou také pomoci rozvíjet čtenářské dovednosti zábavnou formou.

Podpora ve škole

Při řešení problémů s porozuměním textu je důležité také školní prostředí a role učitele. Učitelé ve škole hrají důležitou roli při udržování motivace a rozvíjení lásky ke čtení. Pozitivní zpětná vazba a výběr nebo doporučení zajímavé četby mohou přispět ke zvýšení zájmu dětí o čtení.

Dalším řešením, trochu radikálnějším, může být samotný výběr školy. Můžete se v okolí porozhlédnout po školách, jež využívají vzdělávací metody, které zohledňují individuální potřeby a tempo vývoje žáků, jako je například Montessori.
Znáte projekt LiStOVáNí?
Další možností, jak podpořit lásku ke čtení je také návštěva scénického čtení (nejen) pro děti, které probíhá formou scénického čtení. Mimo jiné LiStOVáNí získalo cenu Nadace Český literární fond, za přínos v oblasti propagace čtenářství. 

Pojďme si číst!

Řešení problémů se čtením není snadný úkol, který může vést až ke školním úzkostem. Se správnou podporou a pozorností, tomu můžete předejít. Vyhraďte si společný čas na čtení, vybírejte zajímavé knihy a povídejte si o nich. 
Gabriella Kovács
Učitelka maďarštiny na základní škole Kastélydomb
Z mnohých zdrojů se můžete dočíst, a je to i moje osobní zkušenost, že dítě, kterému se rodiče intenzivně  věnují a od miminka dítěti zpívají, recitují říkanky, hrají hry na počítání, povídají si, ve školním věku j se dokáže snadno vyjádřit o tom, co se stalo, a to jak ústně, tak i písemně. Často nemá žádné problémy se čtením, porozuměním nebo psaním.
Pamatujte, že každé dítě je jedinečné a to, co funguje u jednoho, nemusí fungovat u druhého. Testujte, zkoušejte nové tituly a žánry a samozřejmě nezapomeňte na emocionální podporu, která pomůže vašemu dítěti se stát sebevědomým čtenářem!